Jammer dan.....
logo

Logo waar moet het aan voldoen

De ‘Checklist Logo design’

De discussie kan gemakkelijk warrig worden en ontaarden in ‘mooi’ vs. ‘niet mooi’.
Gebruik bijvoorbeeld de volgende checklist:

  • Weerspiegelt dit logo ontwerp ‘wie we zijn, wat we doen/bieden en hoe we het doen? Anders gezegd, krijg ik hierdoor een idee van waar het bij dit bedrijf om gaat en wat ik er zelf aan kan hebben?
  • Past het bedrijfslogo bij onze doelgroepen? Dus geen flitsend logo voor senioren of een ouderwets-degelijk logo voor scholieren. Houd ook rekening met specifieke doelgroep-eigenschappen: kunnen slechtzienden dit lettertype in deze grootte goed lezen, hoe komt het logo over voor mensen die gedeeltelijk kleurenblind zijn?
  • Sluit dit company logo aan op onze communicatiedoelen: roept het een clubgevoel op, straalt het integriteit uit, toont het ons milieuvriendelijk karakter, straalt het professionaliteit uit, etc.?
  • Onderscheidt dit logo ontwerp ons voldoende van onze concurrenten zonder te sterk af te wijken t.o.v. wat gebruikelijk is in onze markt?
  • Straalt dit bedrijfslogo onze boodschap uit?
  • Past het als corporate logo in onze communicatiestrategie: toont het zelfironie, overtuigt het door creativiteit, toont het onze overeenkomst met onze relatiegroepen, etc.?
  • Valt dit logo ontwerp voldoende op temidden van een reeks van andere communicatiedragers? Springt bijvoorbeeld onze advertentie eruit tussen al die andere advertenties op een krantenpagina? Intrigeert het?
  • Is het gebruikte beeld sterk genoeg of moeten we het straks keer op keer uitleggen? Laat het zich goed herinneren, is het herkenbaar genoeg?
  • Is het eenvoudig? Hoe eenvoudiger, hoe meer zeggingskracht. Sterke business logo’s zijn vrijwel altijd tot op het bot uitgekleed, dus vraag je af: kan er nog niets weg? Kan er een kleur af, kan de vorm simpeler, is dat verloopraster nodig, etc.?
  • Is het eenduidig: geeft dit logo ontwerp alleen de vooraf gedefinieerde boodschap af? Geeft het meerdere boodschappen af, dan is het waarschijnlijk warrig en dus minder krachtig.
  • Oogt het professioneel?
  • Sluit het negatieve associaties uit? Denk daarbij aan kleurgebruik, abstractere vormen, nogal afwijkende lettertypes e.d.
  • Is het een tijdgebonden logo design? Werkt het logo over tien tot vijftien jaar nog steeds of is die fraaie trendy vorm van nú tegen die tijd hopeloos ouderwets?

Als je minder ervaring hebt met beoordelen van logo ontwerpen, vraag jezelf dan af: word ik hier vrolijk van, vind ik het spannend, heeft het stijl, is het jong/oud etc. Of als variatie op het oude gezegde ‘de krant is een meneer’: wat voor ‘meneer’ is dit logo? Is dit logo design bijvoorbeeld een vriendelijke, behulpzame, wijze, oudere man of een snelle, dynamische, eigenzinnige jonge meid?

‘Technische’ eisen aan het logo ontwerp

Naast de communicatie-criteria uit de hiervoor aangegeven checklist, is er ook een aantal technische aspecten van het logo ontwerp die je moet checken:

  • Is het bedrijfslogo gemakkelijk te reproduceren op diverse communicatiedragers (groot, klein, op papier, op relatiegeschenken, op reclameborden, op beeldscherm etc. )?
  • Laat dit logo (en vooral de naam) zich makkelijk lezen door onze doelgroep (senioren, kinderen)?
  • Is het logo design (en vooral het gekozen lettertype) geschikt voor gebruik op internet?
  • Is het bedrijfslogo met eventuele aanpassingen geschikt voor zwart/wit-gebruik en 1- of 2-kleuren druk?
  • Is dit business logo juridisch te beschermen? Om die reden is het variëren op bestaande clipart alleen aan te raden als je exclusiviteit niet zo’n rol speelt (zoals bij kleinere, lokaal geöriënteerde bedrijven).

Tot slot

Nog een paar tips tot slot:

  • Een indicatie: als een logo ontwerp veel uitleg nodig heeft, wijst dat meestal op zwakheid. Een krachtig beeldmerk heeft geen uitleg nodig!
  • Vraag je af of de doelgroepen dezelfde associaties hebben als degenen die het logo nu beoordelen. De enige manier om daar achter te komen is research. Vraag een panel uit de doelgroep om feedback en als daar geen budget voor is, vraag dan in ieder geval één lid van de doelgroep om reactie. Een waarschuwing: ook een panel vertegenwoordigt niet de hele waarheid; blijf je eigen oordeel/gevoel ernaast zetten.
  • Het zal duidelijk zijn dat mooiheid niet echt een criterium is voor de effectiviteit van een bedrijfslogo. Een bewust onbeholpen logo in neon-kleuren kan soms veel effectiever zijn dan een prettig, stemmig, uitgebalanceerd beeldmerk. Waar het om gaat is of het logo bijdraagt aan de doelen van de ‘afzender’.